بازاریابی محصولات گلخانه و بازاریابی محصولات کشاورزی و دامپروری

/, بازاریابی, بازاریابی, گلخانه و کشاورزی/بازاریابی محصولات گلخانه و بازاریابی محصولات کشاورزی و دامپروری

بازاریابی محصولات گلخانه و بازاریابی محصولات کشاورزی و دامپروری

عمده ترین محصول تولیدی گلخانه های ایران خیار گلخانه ای است که بازار خوبی هم برای صادرات دارد و به دنبال آن صیفی جات دیگر نظیر گوجه فرنگی، طالبی، توت فرنگی، فلفل دلمه ای، لوبیا سبز و … نیز تولید می شوند و حتی پرورش موز و آناناس هم در برخی نقاط رواج یافته است (شهرک هزارواحدی گلخانه ای رشت). تولید گلهای زینتی نیز از دیرباز در گلخانه های رایج بوده است و با توجه به پتانسیل خوب کشور ایران می رود که به عنوان یکی از شاخه های مهم صادراتی کشور ظاهر شود. همچنین طی سال های اخیر پرورش گیاهان دارویی نیز در برخی نقاط (اطراف کرج، یزد و اصفهان) رواج یافته است. گیاهان دارویی نیز دارای راندمان بالای تولید در گلخانه و سودآوری بالایی هستند.

امروزه بازاریابی یکی از ضروریات نظام تولید روستایی و کشاورزی است که اهمیت آن در فرآیند تولیدات روستایی بسیار مشهود است . اهمیت این موضوع تا حدی است که در کشورهای پیشرفته و حتی در « دست نامریی تولید » کشورهای در حال توسعه بازاریابی مقوله ای مهمتر از تولید است و از بازاریابی به عنوان نام برده می شود .

مسائل و مشکلات زیادی در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی وجود دارد که از آن جمله می توان به نامناسب بودن زیر ساختار تسهیلات بازاریابی، ناپایداری قیمت، فصلی بودن تولیدات کشاورزی، نامناسب بودن سیستم اطلاع رسانی بازار، هزینه بالای تولید و ضایعات فراو ان در طول مراح ل مختلف تولید، حضور دلالان و واسطه های فراوان و همچنین نامناسب بودن حمایت های دولت در زمینه توسعه بازار و سیاست های بازاریابی تولیدات روستایی اشاره نمود که همه این عوامل دست به دست هم داده و مانع دستیابی کشاورزان به درآمدهای بالا و افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی و همچنین مبارزه با فقر و محرومیت روستائیان می شود .

هنگامی که کارافرین به دنبال فرصت های جدید با توجه به منابع محدود می باشد یک رویکرد نوآورانه درمواجهه با رقیبان، میتواند وجه تمایز و گاه مزیت این کارافرین نسبت به سایرین شود.

برای بازاریابی نیاز به ارتباط دارید و لازم نیست پشت کلاسهای مدیریت در  دانشگاه یا آموزشگاه ها بنشینید.

ابتدا هدف خودتان را در بازاریابی محصولات گلخانه و کشاورزی مشخص کنید

پیتر دراکر میگوید: “هدف هر کسب‌وکار، جذب و حفظ مشتریان است”. اگر شما به دنبال رضایت مشتری خود باشید، فرایندی برای جذب و نگهداری مشتریان خودتان طراحی میکنید. در این نوع بازاریابی، لبخند رضایت مشتری، کلید موفقیت شماست. زیرا مشتریان شما، بازهم برای خرید به سراغ شما خواهند آمد.

سام والتون میگوید: “ما فقط یک رئیس داریم و آن مشتری است. او می‌تواند تصمیم بگیرد پولش را در جای دیگری خرج نماید، و با این کار ما را به‌راحتی و در هر زمانی اخراج کند”.

برای دستیابی به رضایت مشتری چه فرایندی را طراحی نماییم؟

طراحی این فرایند را میتوانید خودتان انجام دهید. از لحظه ای پیش از حضور مشتری میتوانید، با نشاندن یک لبخند روی صورت خودتان این کار را انجام دهید. اگر چندین کارمند دارید میتوانید این لبخند و برخورد محترمانه با مشتری را به عنوان وظیفه برای آنها انتخاب نمایید. حتی میتوانید، جلوی آینه بایستید، درباره ظاهر، اصلاح مو و ریش و سبیل، یا روسری و مقعنعه برای خانمها، تا اتوکسیده شده بودن لباسها، گردگیری شده بودن کفشها، مطمئن شوید. در ادامه کلیات به دست آوردن رضایت مشتری در سطوح مختلف را برایتان شرح میدهم.

ابتدا از پیش نیازهای کسب رضایت مشتری مطمئن شوید

شما بایستی از کسب رضایت مشتری در پایین ترین سطح ممکن مطمئن شوید. مثل مواردی که بالاتر درباره ظاهر و برخورد خودتان و کارمندانتان با مشتری گفته شد. اما نباید در اینجا توقف نمایید. خیلی از فروشندگان خرده و کلی را میشناسیم که به همین سطح رضایت اکتفا میکنند. اما اینجا قدم اول است و ماندن در این قدمگاه، سقوط کسب و کار شما را در پی دارد.

قدمگاه اول لازم است اما کافی نیست.

بیشتر از خواسته های مشتریانتان باشید

رقیبان شما هم به فکر رضایت از مشتری هستند و حتی ممکن است با حضور در کسب و کار شما و تقلید از فرایند کسب رضایت اولیه مشتری، بتوانند همگام با شما پیش بروند اما شما باید فراتر از انتظارات مشتریان خودتان باشید. شاید بتوان برای این مورد، طراحی سایت یا یک اپلیکیشن موبایل را برای اطلاع مشتری از خدمات و لیست قیمت شما به عنوان یک خواسته لازم اما فراتر از تصور مشتری نام برد.

در مشتریان خودتان، خوشحالی به وجود بیاورید

احتمالا اگر پا به عرصه بازاریابی گذاشته اید، با رقیبانی آشنا میشوید که مثل شما با خواندن این مقاله، میخواهند ابتدا رضایت حداقلی و سپس رضایت فراتر از خواسته مشتریان را فراهم نمایند، پس باید به دنبال وجه تمایز خودتان بگردید. این کار هم سخت نیست. کمی فکر کنید، ببنید کجای فرایند فروش میتوانید به مشتری با ارائه خدمات یا کالای بیشتر از خرید مشتری اورا خوشحال نمایید.

تصور کنید، مشتری از شما خرید خودش را انجام داده است. شاید خرید اولش را، و شمابه او یک هدیه بسته بندی شما میدهید. مثل یک ساک تبلیغاتی که در آن لوازم کار باغبانی، کتابچه محصولات خودتان و چند گلدان باشد. مشتری توقع دریافت چنین چیزی آنهم در اولین خرید خودش را ندارد.

پس این خاطره در ذهن آنها میماند و خوشحالی، یک حس خوب از برخورد دوباره با شما به وجود می آورد. پس بازهم نزد شما بازمیگردد.

سورپرایز کردن مشتری یا شگفت زده کردن مشتریان

اکنون که سه قدم پیش آمدید، نوبت قدم چهارم است. این قدم نیاز به جسارت دارد. کافیست اندیشه کنید. تصور کنید در بحران بازار قرار دارید، جنسی که پیشتر با قیمت ۱۰۰۰ تومان تهیه میکردید، اکنون ۱۰ تومان افزایش داشته، شما میتوانید این موضوع را به مشتری اطلاع دهید و از او بخواهید پول بیشتری بپردازد یا حاشیه سود خودتان را در این زمان کم کنید و ا زجیب خودتان بپردازید. مطمئنا این کار شما در بین خریداران صدا میکند و دیگران هم به سراغ شما می آیند. اکنون میتوانید با سود کمتر به کار خود ادامه دهید ولی دچار بحران رکود نشوید یا برای مشتریان جدیدتان توضیح دهید که شما به دلیل تعهد خودتان به حفظ رضایت مشتری، تهیه یا فروش محصولات خودتان را طبق قرار قبلی انجام دادید.

مشتریان به دنبال تعهد هستند.

مشتریان خود را پس از فروش، پشتیبانی نمایید

با پیگیری پس از فروش میتوانید بازهم مشتریان خود را هم راضی نگه دارید و هم بیش از انتظار آنها ظاهر شوید تا هم حس خوشحالی در آنها ایجاد نمایید و هم شگفت زده شان کنید.

وقتی محصول به دست مشتری میرسد، یا در راه رسیدن به مشتری است، میتوانید با یک تماس ساده، نشان دهید که پشت مشتریانتان را خالی نمیکنید.

تمرین عملی برای کسب رضایت مشتری

به فرایند فروش محصولات خودتان بیاندیشید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

طرز برخورد خودتان و کارمندانتان آیا باید اصلاح شود؟ پاسخ خودتان را روی کاغذ به صورت ترتیبی بنویسید. مثلا بنویسید اول، دوم .

آیا تاکنون هدف شما کسب رضایت مشتریانتان بوده است؟ در پاسخ بگویید اگر بوده چگونه میتوانید خودتان را در رسیدن به این هدف ارزش گذاری کنید. از ۱ تا ۵ نمره بدهید و تلاشتان را برای بیشترین نمره انجام دهید. اگر تاکنون نبوده است فرصتها را شناسایی نمایید و بررسی کنید چگونه این کار را با مشتریان قدیمی ابتدا شروع کنید و از این به بعد هر مشتری جدیدی را در این فرایند قرار دهید.

فرایندهای چهارگانه کسب رضایت مشتری شامل اطمینان از حداقل کسب رضایت، فراتر بودن از خواسته مشتریانتان، ایجاد حس خوشحالی در مشتری، سورپرایز کردن مشتری؛ را بررسی کنید و بگویید این فرایندها چه جایی در چرخه فروش شما دارند؟ پاسخ خودتان را به صورت خیلی کوتاه بنویسید و بگویید چه کارهایی برای گنجاندن این چهارگانه باید انجام دهید.

در پشتیبانی از مشتریانتان، پس از فروش تاکنون چه کارهایی انجام دادید؟ پاسخ خودتان را بنویسید و اگر نقصی دارید بگویید چطور این نقص را برطرف نماییم.

برای اینکه بیشتر درباره پشتیبانی از مشتریانتان بدانید، این مقاله را بخوانید:

پیام بگذارید