بازاریابی رایانامه‌ای نوعی بازاریابی مستقیم است که بواسطه رایانامه (ایمیل) صورت می‌گیرد. در این بازاریابی می‌توان کالا یا خدمات را از طریق ایمیل به مخاطبان معرفی نمود. اینکار به صورت ارسال یک پیام به یک یا چند مخاطب با هدف ایجاد یک ارتباط تجاری یا جمع آوری پول صورت می‌گیرد. پژوهشگران تخمین زده‌اند در سال ۲۰۰۶ شرکت‌های آمریکایی ۴۰۰ میلیون دلار برای بازاریابی رایانامه‌ای هزینه صرف کرده‌اند.

یکی از دلایل پرطرفدار شدن بازاریابی رایانامه ای، امکان سنجش رفتار کاربران و مشتریانی است که ایمیل ها برایشان ارسال شده است، و هر چیزی در این مدل بازاریابی قابل سنجش و بهبود است. برگشت سرمایه یا ROI در بازاریابی رایانامه ای 40 می باشد و این مقدار بیشترین ROI بین رسانه های تبلیغاتی دنیا است. یعنی به ازای هر 1 تومان سرمایه گذاری در این بخش 40 تومان سودآوری خواهد داشت.

کلمه ایمیل مارکتینگ به معنی بازاریابی ایمیلی است که به معنی فروش کالا یاخدمات از طریق ایمیل می‌باشد.

اصول مهم بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

از کاربران اجازه بگیرید :

از فرم های عضویت در سایت یا خبرنامه سایت استفاده کنید. کاربران با عضویت در خبرنامه به شما  اجازه می دهند در ایمیلشان حضور داشته باشید.

اعتمادسازی بسیار مهم است:

ایمیل های کاربران خود را نفروشید.  از آنها برای کارهایی که به شما اجازه نداده استفاده نکنید. چون نتایج منفی سنگینی باخود دارد.

تحلیل آمار بازاریابی ایمیلی:

50% از مسیر یک ایمیل مارکتینگ موفق، تحلیل آمار بازاریابی ایمیلی است. تا هم از موفقیت خود مطمئن شویم . هم برای آینده برنامه ریزی کنیم.