راهنما و آموزش کار با گوگل آنالیتیکس یا آنالیزگر گوگل Google Analytics به شما کمک میکند مشتریان و بازدیدکنندگانتان را بشناسید.

درک عمیق تری از مشتریان خود بدست آورید. گوگل آنالیتیکس Google Analytics ابزارهای رایگان تجزیه و تحلیل داده ها را یکجا در اختیار شما قرار می دهد.

یعنی از یکی از خدمات گوگل مثل جی میل استفاده کنید و حساب کاربری داشته باشید.

همچنین برای اینکه بتوانید وارد صفحه آنالیزگر گوگل شوید باید از تغییر آی پی استفاده نمایید. زیرا کاربران با اینترنت داخل ایران نمیتوانند از این خدمات استفاده کنند.

پس برای ورود به صفحه آنالیزگر گوگل آماده باشید و فقط کافیست روی لینک زیر کلیک نمایید.

https://www.google.com/analytics

برای شروع روی Sign in یا Start for free کلیک کنید. سپس روی Google Analytics کلیک نمایید.

 

صفحه ورود به آنالیزگر گوگل یا گوگل آنالیتیکس برای وب سایت ها و آموزش و راهنمای استفاده

 

روی یکی از دکمه های Start for free یا sign in to Analytics کلیک نمایید.

پس از ورود به حساب کاربری خودتان روی Sign Up کلیک کنید .

سپس از بالا مورد استفاده آنالیزگر گوگل را انتخاب کنید. مثلا برای وبسایت خودتان روی Website و برای ردگیری رفتار کاربران در اپلیکیشن موبایلی روی Mobile App کلیک کنید.

سپس فیلدهایی که لازم است را پر کنید. فیلدهایی که در جلوی آنها با خاکستری کم رنگ نوشته شده است: required ، فیلدهای ضروری هستند.

توضیح فیلدهای صفحه ثبت نام وب سایت آنالیزگر گوگل:

Account Name : نام حساب – یک نام برای حساب کاربری آنالیزگر گوگل خودتان انتخاب کنید. مثل نام وبسایت خودتان که مرتبط باشد.
Website Name : نام وبسایت – نام وبسایتی که میخواهید برای آن آنالیزگر گوگل را استفاده کنید بنویسید.
Website URL : آدرس سایت – آدرس سایت اینترنتی خودتان را که میخواهید از آنالیزگر گوگل برای آن استفاده کنید بنویسید.
Industry Category : موضوع فعالیت سایت – از لیست بازشو حوزه فعالیت سایت خودتان را انتخاب کنید.
Reporting Time Zone : تعیین زمان محلی بر روی ایران

سپس برای دریافت آیدی ردگیری آنالیزگر گوگل روی Get Tracking ID کلیک کنید.

با کلیک روی I Accept قوانین گوگل را میپذیرید تا بتوانید کد اختصاصی خودتان را مشاهده کنید.

از زیر Website Tracking کد چند خطی را کپی نمایید.

برای درک بهتر این تصاویر را ببینید:

Loading...

کد آیدی ردیابی آنالیزگر گوگل برای وب سایت را کجا جاگذاری نماییم؟

این کد را در فایل HTML قالب یا فایل footer.php پیش از کد </body> در سایت خودتان قرار دهید.

برای آموزشهای بیشتر به زبان انگلیسی میتوانید روی لینک های زیر کلیک نمایید:

آموزش گوگل آنالیتیکس برای تازه کاران در آکادمی گوگل

آموزش گوگل انالیتیکس پیشرفته در آکادمی گوگل

آموزش تکمیلی گوگل آنالیتیکس در آکادمی گوگل

یادگیری گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز برای چه کسانی لازم است؟

  • وب‌ مستر و مدیران حرفه ای سایتها
  • کسانیکه به تازگی وب سایت یا استارتاپ راه اندازی نمودند
  • میخواهند وب سایت خود را سئو و بهینه سازی نمایند
  • میخواهند از تبلیغات گوگل و گوگل ادوردز استفاده کنند

آنالیزگر یا گوگل آنالیتیکس و کاربرد آن چیست؟

گوگل آنالیتیکس مهم‌ترین ابزار رایگان پیشرفت و بهبود وب‌سایت‌ شماست.

شما با استفاده از این ابزار گوگل رفتار بازدیدکنندگان و مشتریان وب‌سایت خودتان را بررسی و گزارش تهیه میکنید. یکی از بهترین استفاده ها این است که میتوانید بفهمید کاربران در چه ساعاتی از وب سایت شما بیشترین بازدید را دارند.

با استفاده از تجزیه و تحلیل گوگل چه چیزهایی خواهید فهیمد؟

  • گزارش میزان بازدید وب‌سایت
  • رفتار بازدیدکنندگان در وب‌سایت از ورود تا خروج
  • پیداکردن جذاب ترین صفحات وب سایت
  • بازدیدکنندگان و مشتریان از کجا به وب سایت شما می آیند؟

تصور کنید: شما صفحاتی با موضوعاتی مشخص دارید که بیشترین بازدید را دارد. میتواند یک محصول یا یک پست وبلاگتان باشد. حالا با تشخیص این صفحات اولا آنها را بهینه کنید، محتوای آنرا کاملتر کنید. ویرایش کنید. و صفحات و موضوعاتی که برایش وقت زیادی میگذارید اما بازخورد نمیگیرید را شناسایی و حذف کنید.

چگونه از گوگل آنالیتیتکس در ایران استفاده کنیم؟

دسترسی کاربران ایرانی به این سرویس گوگل، مسدود شده است. نیاز به تغییر آی پی دارید. یکی از راه های قانونی تغییر آی پی بدون استفاده از فیلتر شکن استفاده از خدمات DNS وب سایت شکن است.

شکن برای استفاده از وب سایتها و خدماتی که ایرانیان را تحریم کرده است رایگان است.شکن برای استفاده از وب سایتها و خدماتی که ایرانیان را تحریم کرده است، ساخته شده است. تنها استفاده شخصی از شکن رایگان است.

برای استفاده از شکن در هر شبکه‌ای، کافیه DNS رو روی این IP ها تنظیم کنید

178.22.122.100 و 185.51.200.2

 در اندروید، می‌تونید برای راحتی بیش‌تر، از نرم‌افزار «شکن» هم استفاده کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره تغییر dns در هر سیستم عامل اینجا کلیک کنید: راهنمای تنظیمات شکن و دی ان اس dns

پس از تنظیم دی ان اس شبکه کامپیوتر خودتان میتوانید به سادگی وارد این ابزار گوگل بشوید.

آیا یادگیری آنالیزگر گوگل دشوار است؟

اگرچه این ابزار به زبان انگلیسی ارائه میشود، اما استفاده از آن را سخت نمیکند. با کمی وقت گذاشتن و نگاه کردن به صفحه و محتویات آن در آینده، با آن انس خواهید گرفت. همچنین با خواندن چندین آموزش و دیدن فیلم هایی که در بالاتر عنوان شد میتوانید به سادگی از پس آن بر بیایید.

یادتان باشد: وقتی برای اولین بار سراغ یادگیری موضوعی جدید میروید، شبکه های عصبی جدید در مغز شما شکل میگیرد. این شکل گیری بین دو هفته تا دو ماه زمان میبرد. پس ایستادگی نمایید.

یادتان باشد: رقیبان شما یا خودشان از این ابزار گوگل استفاده میکنند. یا کسانی را استخدام میکنند که این کار را برای آنها انجام دهد.

حالا نوبت آموزش عملی استفاده از ابزار گوگل برای تحلیل کسب و کار است.

دی ان اس DNS کامپیوتر خودتان را تنظیم نمودید؟ روی لینک زیر کلیک کنید. سپس در صفحه باز شده روی START DEMO کلیک کنید و مرحله به مرحله پیش بروید تا یک زمینه ذهنی نسبت به کار با این ابزار پیدا کنید.

رفتن به درس چهارم از دوره آموزش کار با گوگل آنالیتیکس از اکادمی گوگل

اگر کار عملی بالا برایتان جذاب بود، نوبت استفاده از یک دموی آموزشی دیگر است. این بار در خود ابزار گوگل! ولی یادتان باشد این اطلاعات یک دمو است. روی لینک زیر کلیک نمایید:

رفتن به درس اول از واحد دوم کار با گوگل آنالیتیکس از اکادمی گوگل

آموزش قرار دادن کد آنالیزگر گوگل : گوگل آنالیتیکز در سایت وردپرس:

اگر از وردپرس استفاده میکنید و میخواهید درگیر کارهای سخت نشوید از افزونه زیر استفاده کنید:

Google Analyticator یک افزونه مشهور دیگر نیز وجود دارد که کارش از این افزونه راحت تر است به نام :

Google Analytics Dashboard for WP (GADWP)

می توانید نام افزونه را در مسیر : پیشخوان وردپرس-افزونه-افزودن-کادرجستجو بنویسید و سپس آن را نصب کنید و فعال نمایید.

آموزش قرار دادن کد آنالیزگر گوگل : گوگل آنالیتیکز در سایت جوملا:

اگر از جوملا استفاده میکنید و میخواهید درگیر کارهای سخت نشوید از افزونه زیر استفاده کنید:
Google Analytics Dashboard

اکنون میتوانید با کلیک روی Reporting در سربرگهای بالای صفحه در صفحه آنالیزگر گوگل از گزارشگیری استفاده نمایید.

شما با چند گزینه روبرو میشوید از جمله نشستها Sessions که در حال حاضر به دلیل ثبت نام تازه ، فعالیتی ثبت نشده است. حدود یک هفته صبر کنید تا بتوانید رفتار کاربران را در این گزارشگیری مشاهده نمایید.

معنی کلمات و عبارات گوگل آنالیتیکس google analytics

  1. خانه (Home): گزینه خانه همانند گزینه صفحه اصلی در وب‌سایت، شما را به همان صفحه اصلی گوگل آنالیتیکس هدایت می‌کند و اطلاعات عمومی مورد نیاز شما در این صفحه قرار دارد.
  2. سفارشی سازی (Customization): در این گزینه این امکان به شما داده می‌شود که تغییرات دلخواه خود را در مورد تغییر داشبورد و ایجاد گزارش‌های مختلف به وجود بیاورید که در ادامه، بخش‌های زیرلایه آن را بیشتر معرفی می‌کنیم.
  3. گزارش‌ها (Reports): گزارش‌ها به عنوان یک بخش اصلی مانند سفارشی سازی و خانه در نظر گرفته شده است که در آن زیرلایه‌های دیگری در رابطه با انتخاب زمان آنالیز و همچنین بررسی رفتار بازدیدکنندگان و مخاطبان قرار داده شده است. اصلی‌ترین و مهمترین بخش ابزار گوگل آنالیز، همین بخش گزارش‌هاست که مبنای آموزش ما نیز بر همین قسمت استوار شده است.
  4. زمان لحظه‌ای (Real time): در این بخش به کاربران و وب‌مسترها این فرصت داده می‌شود که آنالیز خود را  در لحظه ببینند. بدین معنی که شما می‌توانید به صورت همزمان کاربران و کلیه اطلاعات مربوط به آنها بر روی وب‌سایت خود را به دست بیاورید.
  5. مخاطبین (Audience): این قسمت در رابطه با رفتار مخاطبان، یعنی بازدیدکنندگان و مشتریان وب‌سایت شما است. در این بخش شما هر فاکتور یا اطلاعاتی که بخواهید در رابطه با مخاطبان خود به دست بیاورید، قرار داده شده است.
  6. جذب (Acquisition): در این بخش به شما نشان داده می‌شود که روش جذب کاربران در وب‌سایت شما به چه صورت است و بهترین روشی که تا الان به کار گرفته‌اید کدام است. با بررسی این قسمت شما می‌توانید بهترین روش ممکن را انتخاب کنید و از این به بعد تمرکز خود را بر روی آن قرار دهید.
  7. رفتار (Behavior): بارها در طول این متن به این نکته اشاره شد که گوگل آنالیتیکس برای مطالعه رفتار مخاطبان و بازدیدکنندگان وب‌سایت شما به کار گرفته می‌شود. این یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در این بخش است که به شکل‌های مختلفی رفتار کاربران شما را نشان می‌دهد و به شما امکان دنبال کردن آنها را در مسیرهای مختلف می‌دهد.
  8. تبدیل (Conversions): همه وب‌مسترها و دارندگان وب‌سایت‌های اینترنتی به دنبال راهکارهای مختلف هستند که بتوانند مخاطبان و بازدیدکنندگان را در وب‌سایت خود جمع کرده و آنها را به مشتری ثابت خود تبدیل کنند. در این بخش به شما گفته می‌شود که میزان تبدیل وب‌سایت شما به چه صورت است و باید چه تغییراتی در استراتژی خود به وجود بیاورید.
  9. کاربران (Users): این آمار برای نشان دادن تعداد افرادی که در طول یک دوره به وب‌سایت شما مراجعه کرده‌اند به کار گرفته می‌شود و نشان می‌دهد که کاربران وب‌سایت تا چه اندازه با محتوا و مطالب شما ارتباط برقرار کرده‌اند.
  10. دوره‌ها (Sessions): اگرچه با استفاده از لفظ دوره برای این مورد چندان موافق نیستم، اما شما می‌توانید از همین عنوان برای آن استفاده کنید. این دوره‌ها نشان دهنده مدت زمانی هستند که کاربران به صورت فعال در وب‌سایت شما حضور دارند و از مطالب و محتوای آن استفاده می‌کنند. مثلاً در مورد وبلاگ‌ها بحث بازدید و یا حضور در صفحه اهمیت دارد و در مورد فروشگاه‌ها، بحث خرید و تعامل با فروشگاه. انتخاب مدت زمان این دوره نامشخص است و بیشتر به تعامل کاربر با وب‌سایت شما بستگی دارد. سشن برای کسانی که به بازدید کننده‌ها و تعامل آنها در وب‌سایت اهمیت می‌دهند، ابزار خوبی به شمار می‌رود.
  11. نرخ پرش یا نرخ خروج (Bounce Rate): نرخ پرش یا باونس ریت اطلاعاتی حیاتی و مهم در اختیار شما قرار می‌دهد و باید به عنوان یک ابزار اصلی از آن استفاده کنید. در واقع این آمار نشان می‌دهد که کاربران تا چه اندازه در وب‌سایت شما می‌مانند و چه تعداد از آنها بلافاصله پس از ورود، از سایت شما خارج می‌شود. هر چه درصد نرخ پرش بالاتر باشد، یعنی مطالب و محتوای وب‌سایت شما جذابیت ندارند و این می‌تواند یک خبر ناگوار باشد.
  12. طول دوره (Sessions Duration): طول دوره به طور میانگین به مدت زمانی گفته می‌شود که کاربران در وب‌سایت شما حضور دارند. به عنوان مثال در این تصویر می‌بینید که طول دوره برای این سایت در حدود یک دقیقه است که چندان جالب به نظر نمی‌رسد. هرچه طول دوره برای یک وب‌سایت بیشتر باشد و یا نرخ پرش آن پایین‌تر باشد، یعنی محتوای وب‌سایت مورد نظر جذاب بوده و باید همین روال خود را ادامه دهد.

کاربران وب سایت از کجا می آیند چگونه جذب میشوند در گوگل آنالیتیکس با Acquistion

یکی از جذابترین بخش ها در نوار راهبری سمت چپ این ابزار همین قسمت است: Acquistion

کاربران وب سایت از کجا می آیند چگونه جذب میشوند در گوگل آنالیتیکس با acquistionTraffic Channel نشان دهنده آمار کلی در مورد کانال‌های جذب کاربر است.  Overview یک نگاه کلی و اجمالی، All Traffic همه ترافیک های ورودی به وب سایت، Search console اطلاعات دریافتی از کنسول جستجوی گوگل و  جستجوی ارگانیک (Organic Search)، مستقیم (Direct)  را نشان می‌دهد.

گزارش‌ها (Reports)

برآورد کلی از آنالیزهای صورت گرفته در قسمت گزارش‌هاست. با رفتن به قسمت گزارش‌ها می‌توان اطلاعات دقیق‌تری به دست آورد.

اطلاعات لحظه‌ای (Real-Time)

ممکن است در لحظه آنالیز ما، یک یا چندین کاربر فعال حضور داشته باشند و در این قسمت گوگل آنالیتیکس سعی می‌کند که کلیه آمارهای مربوط به آن را در اختیار ما قرار دهد. کشف اطلاعات لحظه‌ای شامل موارد زیر می‌شود:

مرور کلی (Overview)

 با کلیک بر روی قسمت مرور کلی به یک صفحه هدایت می‌شوید که کلیه اطلاعات به صورت لحظه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که وب‌سایت مورد آنالیز ما در جذب کاربر به صورت لحظه‌ای چندان موفق عمل نکرده است و به همین دلیل بیشتر اطلاعات لحظه‌ای ما صفر هستند.

موقعیت مکانی (Locations)

با عبور از صفحه مرور کلی، وارد صفحات جزئی‌تر می‌شویم که کلیه اطلاعات صفحه مرور کلی در آنها به صورت جزئی و دقیق بیان شده است. در تصویر زیر که مربوط به موقعیت مکانی کاربران جذب شده است، تعداد بازدیدهای هر صفحه به صورت تابعی از زمان دقیقه و ثانیه نشان داده می‌شود و در پایین سمت چپ آن هر کشور با توجه به تعداد کاربران آن‌ها نشان داده می‌شود. همچنین در قسمت آن یک نقشه جغرافیایی قرار دارد که محل سکونت کاربران را نشان می‌دهد و بیشترین کاربر از هر کشور را با رنگ آبی پررنگ  مشخص می‌کند.

منبع ترافیک جذب شده (Traffic Sources)

در مطالب بالا اشاره کردیم که منبع ترافیک به وب‌سایت‌ها و کانال‌هایی اشاره می‌کند که کاربران وب‌سایت ما از طریق آنها جذب شده‌اند. حال ممکن است این منابع شامل لینک‌های داخل محتوا باشند که بصورت بک لینک جذب شده‌اند یا ممکن است شامل تبلیغات بنری باشند. در تصویر زیر، آمار بازدیدکنندگان به صورت تابعی از زمان نشان داده شده است و در کنار آن، آمار آنها هم از منظر شیوه جذب (Medium) و هم از منظر منابع جذب آورده شده است. همچنین در این بررسی می‌توانید تعداد کاربران فعال مربوط به هر بخش را نیز ببینید.

محتوا (Content)

خوشبختانه گوگل آنالیتیکس این شانس را به ما می‌دهد که آنالیزهای خود در مورد محتوای منتشر شده در وب‌سایت را نیز به دست بیاوریم. این قسمت بدین لحاظ اهمیت دارد که می‌توانیم مهمترین و جذابترین محتوای خود را تشخیص دهیم و تمرکز خود را بر روی تغییر یا ویرایش دیگر مطالب معطوف کنیم. در این قسمت که تصویر آن در زیر آورده شده است، آمارهای مربوط به تعداد کاربران و بازدیدهای آنها نشان داده می‌شود و در پایین صفحه، صفحات فعال و همچنین عنوان آنها برای ما مشخص می‌شود. حتی در این صفحه می‌توانیم تعداد کاربران فعال مربوط به هر کدام از صفحات وب‌سایت خود را به دست بیاوریم.